Vzdelávanie
Letný leadership program (LLP)
Cieľ: | Tréning osobnostného rozvoja a sebapoznania. Rozvinúť základné leadership kompetencie u účastníkov. |
Účastníci: | Mladí ľudia od 18-30 rokov, ktorí majú potenciál a ambície stať sa lídrami vo vlastných komunitách |
Partneri: | Nexteria |
Popis: | Ide o 8-10 dňový intenzívny zážitkový kurz. Časť programu je expedičného charakteru. Program sa pripravuje každoročne od roku 2010 s kapacitou max. 30 účastníkov, a je sučastou 3 ročného leadership programu (Leadership Academy) organizácie Nexteria. Viac o programe na sa dozviete na ich stranke. |
Innovative Kid (iKid)
Cieľ: | Rozvoj podnikateľských zručností u detí základných škôl zážitkovou formou. Podpora slovenských základných škôl v rozvoji kreativity a inovácií. |
Účastníci: | Deti od 10-14 rokov. |
Partneri: | Ikid, LEAF, KPMG |
Popis: | iKid trvá 6 mesiacov a v tomto období jednotlivé skupiny kopírujú cestu, akou musia prejsť reálne začínajúce firmy. Od generovania nápadov, výber produktu, cez prieskum trhu, výrobu funkčného prototypu, až po vytvorenie vlastnej značky a marketingovej stratégie. Počas tejto doby deti pracujú pod vedením učiteľa a mentora z biznis prostredia na vytvorení vlastného startup projektu.
iKid im počas tohto obdobia ponúka množstvo workshopov, exkurzií do zaujímavých slovenských firiem a inšpiratívne stretnutia s úspešnými mladými slovenskými inovátormi. Jednotlivé ročníky projektu končia súťažným finále pod názvom iKid Startup Awards. Prečítajte si čo sa o tomto projekto písalo v časopise .týždeň [web] [pdf] . Viac informácií o projekte na http://ikid.sk/. |
Prečo ÁNO športu
Cieľ: | Cieľom je propagácia športu medzi mladými ľuďmi – so sekundárnym efektom v senzitizácii a orientácii rodičov na možnosti športovania pre ich deti. |
Účastníci: | Žiaci základných škol na druhom stupni |
Partneri: | Základné školy, Bikelab |
Popis: | Projekt sa rezlizoval v roku 2016 a chceli sme ním prispieť k rozhýbaniu mládeže na Slovensku a zapojiť do propagácie športu samotných športujúcich a ich pedagógov. Súčasťou projetku boli nasledovné aktivity:
|

Job affair
Cieľ: | Podpora pracovníkov s mládežou pri zisťovaní a pomenovávaní kompetencií, ktoré mladí ľudia majú a ich prepojenia na možné budúce zamestnanie. |
Účastníci: | Dobrovolníci a experti pracujúci s mládežou |
Partneri: | Partneri z krajín Česká Republika, Poľsko, Slovinsko, Belgicko, Spojené kráľovstvo, Holandsko a Portugalsko. |
Popis: | Projekt sa konal v roku 2016. Išlo o dvojfázové medzinárodné školenie podporené z programu Erasmus+. Spolu sa projektu zúčastnilo 32 dobrovoľných a profesionálnych pracovníkov s mládežou z týchto krajín.
Výstupmi projektu sú aj viaceré metódy a aktivity, ktoré účastníci počas projektu vymysleli, otestovali vo svojich organizáciách a následne ešte vylepšili. |
Šípka
Cieľ: | Osobnostný rozvoj, rozvoj kritického myslenia, rozvoj technického myslenia u žiakov základných škôl |
Účastníci: | Žiaci základných škôl |
Partneri: | Základné školy |
Popis: | Projekt sa konal v rokoch 2013-2015.
Projekt pomáhal zistiť u detí ich zručnosti a to čo ich baví, aby ich rodičia vedeli nasmerovať na ten správny smer v budúcnosti. Cieľom projektu bolo pútavo a zábavne vzdelávať žiakov základných škôl (1. – 5. ročník a predškolákov) počas ich mimoškolských aktivít a ponúkať deťom, a teda aj rodičom, kurzy ktoré sú založené na aktívnom prístupe, sú plné praktických ukážok, interaktivity a zábavy. Boli metodicky a obsahovo vytvorené a zrealizované kurzy: Mladí vedci (fyzika, chémia), Čačky mačky (podobné ako technické práce zamerané na rozvoj kreativity a motorických vlastností), Mladý programátor, Mladý zdravotník…. Pri tvorbe metodických materiálov, kurikúl a syláb sa zbierali informácie z trhu práce a z trhu relevantných ekonomických segmentov, aby čo najlepšie reflektovali ich potreby. Na realizácii sa spolupodieľali učitelia základných škôl. |
BikeLab na školách
Cieľ: | Jednoducho cez zážitok vysvetliť ako vzniká elektrina a čo znamená energia.
Osveta o ekológii. Porozumenie vzťahov energia životné prostredie a motivácia k zmene vlastného správania. Mobilizácia študentov k aktívnemu prístupu ku svojmu okoliu. Ako môže moje správanie v domácnosti prispieť k ochrane životného prostredia. Interaktívnou formou priblížiť technické smery a zvýšiť záujem o ich ďalšie štúdium. |
Účastníci: | Žiaci základných škôl a študenti stredných škôl |
Partneri: | základné a stredné školy |
Popis: | BikeLab vznikol v roku 2011 a slúži ako platforma pre vzdelávacie projekty a projekty využívajúce alternatívnu energiu.
Žiakom chýbajú názorné príklady. Ťažko si predstavujú čo el. energia znamená a ako vzniká. S BikeLab-om žiaci majú možnosť „prežiť“ učivo priamo na sebe. Bicykle upevnené v stojane roztočia elektromotor. Vzniknutá energia sa následne mení v cyklogenerátore na – už ďalej využiteľný – stabilný elektrický prúd. BikeLab je:
|

Fellowship Program
Cieľ: | Podporiť mladých lídrov v riešení globálnych problémov |
Účastníci: | 9 postgraduálnych študentov (Nepál-4, India-3, Keňa-2) |
Partneri: | Orbis Institute USA |
Popis: | Programy trvali 6 mesiacov a konali sa v rokoch 2008 – 2011.
Orbis Fellowship program je dynamický postgraduálny program určený mladým lídrom. Študenti učili, robili výskum a rozvíjali riešenia pre globálne problémy. Prešli intenzívnym tréningovým procesom pred ich umiestnením v Indii, Keni alebo Nepále. Počas svojho šesťmesačného pobytu v zahraničí, študenti pracovali na stredných školách a tak inciovali s lokálnymi žiakmi riešenia globálnych problémov v ich miestnych komunitách. Každá z učební bola spojená prostredníctvom internetu, čo umožňovalo globálny dialóg o hospodárskych, environmentálnych, zdravotných a sociálnych otázkach. Okrem vyučovania na škole, študenti mali za úlohu identifikovať najzávažnejšie globálne problémy v danej krajine a hľadať možnosti riešenia pomocou vlastného výskumu. K tomu im pomáhali kontakty a zdroje Orbis Institute. Skúmali sa najmä tieto otázky: podvýživa, negramotnosť, čistá voda a prístup k zdravotnej starostlivosti pomocou mikro-financovania. Po návrate do USA, študenti spracovali svoj výskum a navrhli možné riešenia. Orbis im potom pomáhal nakontaktovať sa na vplyvných ľudí, ktorí im tieto projekty umožnili zrealizovať. |
Objavovanie mladých lídrov
Cieľ: | Nájsť mladých lídrov v rómskej komunite východnej Európy a zaktivizovať ich pomocou vzdelávacieho mesačného výmenného leadership programu |
Účastníci: | 18 študentov rómskeho etnika (Maďarsko, Slovensko, Česko – vek 15 – 17), 18 študentov (minority z Denveru a okolia) |
Partneri: | Critical Mass Leadership Education, Inc. (CMLE) |
Popis: | Orbis Institute v spolupráci so spoločnosťou CMLE a americkou ambasádou v Bratislave, Prahe a Budapešti pripravil v roku 2009 unikátny grantový program zameraný na profesionálny, kultúrny a leadership rozvoj pod názvom Objavovanie mladých lídrov, financovaný vládou Spojených štátov. Program bol zameraný na hľadanie a vyslanie 18 talentovaných študentov rómskeho etnika zo stredných škôl vo veku 15 – 17 rokov a sprevádzajúceho učiteľa z Českej republiky, Maďarska a Slovenska do Denveru v Colorade na štyri týždne v lete roku 2009. Program sa zameriaval na leadership a medzikultúrne rozdiely. Po návrate domov účastníci pripravili projekty vzájomnej spolupráce. Súčasťou bol aj štvortýždenný pobyt ich amerických rovesníkov (minoritné etniká z Denveru) na Slovensku. |
Global Leadership Challenge
Cieľ: | Interkultúrna výmena a realizácia komunitného projektu v zahraničí s uplatnením získaných vedomostí. |
Účastníci: | 20 amerických študentov vo veku 15 – 18 rokov a 2 inštruktori |
Partneri: | Global Leadership Challenge |
Popis: | Projekt sa konal 2 roky po sebe v rokoch 2007 a 2008. Global Leadership Challenge bol projekt určený americkým študentom celoročného programu Global Challenge Denver, USA, ktorí príšli na Slovensko s cieľom spoznávať Európu a život v nej. Projekt vyvrcholil hlavnou aktivitou, komunitným projektom. V spolupráci s Global Leadership Challenge pripravil Orbis Institute pre amerických študentov 10-dňový leadership projekt, ktorého súčasťou bol komunitný projekt v azylovom centre. Účastníci tu pomáhali s ľahšími manuálnymi prácami, maľovali steny, opravovali a natierali zábradlie a pripravili program pre deti, s ktorými trávili voľný čas. Prvá, prípravná časť projektu prebehla v USA, kde sa študenti učili o technikách time managementu, leadershipu a rozdieloch medzi kultúrami, a potom získané poznatky v rámci pobytu u nás uplatňovali v praxi. Účastníci projektu trávili voľný čas v slovenských rodinách, kde sa zoznamovali s našou kultúrou. |
Middle East Initiative
Cieľ: | Vychovať nových lídrov v Iraku. Priniesť stredoškolákov z Iraku do Denveru, Colorado na letnú leadership konferenciu. Cieľom bolo asistovať Irackým študentom pri učení o demokracii a sprostredkovať im stretnutie s politickými a podnikateľskými lídrami v USA. Po návrate späť do Iraku mali preukázať svoje líderské schopnosti v ich vlastnej komunite a tak podporovať mier v Iraku. |
Účastníci: | 20 stredoškolských študentov z rôznych oblastí Iraku. |
Partneri: | Orbis Institute USA, Americká Ambasáda, Irak; Department of State, USA; World Learning, Washington DC; City of Parker, Colorado and the Council of Regional Governments |
Popis: | Program sa konal v rokoch 2007 a 2008. Orbis Institute za pomoci partnerov priniesol stredoškolákov z Iraku do Denveru na letnú leadership konferenciu.
Počas ich pobytu v USA sa spoločne s ich americkými rovesníkmi venovali rôznym seminárom o líderstve, typoch politického zriadenia, náboženstva vo svete, a ako sa dá budovať mier v Iraku. Diskutovalo sa aj o rozdieloch medzi moslimskými frakciami Sunni a Shiites. Súčasťou programu boli aj spoznávanie nových kultúr pomocou návštev významných historických pamiatok a múzeí ako aj pomocou „home stays“ v amerických rodinách. Po návrate späť do Iraku mali preukázať svoje líderské schopnosti v ich vlastnej komunite a tak podporovať mier v Iraku. |
Vzdelávanie matiek
Cieľ: | Upevnenie pút medzi matkou a dieťaťom pomocou podpory aktívneho trávenia spoločného voľného času na pobytovom 7-dňovom programe zameranom na vzdelávanie matiek na materskej dovolenke a ich detí vo veku od 5 mesiacov do 7 rokov. |
Účastníci: | 150 matiek, 250 detí vo veku 2 mesiacov až 8 rokov, 60 babičiek, 100 otcov |
Partneri: | Žiadny |
Popis: | V rokoch 2006-2010 sme zorganizovali 5 ročníkov vzdelávacích projektov pre matky na materskej dovolenke a ich deti. V tomto období sa nám podarilo získať aj niekoľko lokálnych grantov, ktoré nám umožnili prijať aj ženy zo slabšieho sociálneho prostredia. Počas našich projektov sa zapojilo aj niekoľko zamestnancov z materských centier. Našim cieľom bolo vyplniť medzeru v existujúcom školskom systéme v oblasti partnerstva a výchovy detí. Zároveň sme chceli ukázať matkám ako sa dá spojiť aktívny voľný čas s deťmi a zároveň aktívne pôsobiť v komunite, ako vyriešiť. Program zahŕňal workshopy na vzdelávanie, výchovu detí, kreatívne cvičenia, partnerské vzťahy, „worklife balance“, návrat na pracovný trh, plávanie detí a relaxácia. Náš program spojil regióny južnej Moravy a Západného Slovenska. Program bol navrhnutý v 3 stretnutiach a 1 spoločného týždňa. |
World Camp CE
Cieľ: | Medzinárodný medzi kultúrny vzdelávaci program v oblasti líderských zručností pre študentov s cieľom podporiť ich v prevzatí zodpovednosti v ich domovských komunitách a umožniť im spoznať iné kultúry. |
Účastníci: | 20 amerických, 15 slovenských a 15 medzinárodných študentov vo veku 15-17 rokov |
Partneri: | Orbis Institute USA, OutwardBound Slovakia |
Popis: | World Camp bol mesačný intenzívny vzdelávací leadership program, ktorý sa konal v krajinách V4.
Počas 2 ročníkov World Camp-ov v roku 2002 a 2007 sa nám podarilo spojiť mladých ľudí z celého sveta. Program nadviazal na tradíciu predchádzajúcich ročníkov a tvorili ho rôznorodé aktivity. Spojil učenie sa zážitkom, prednáškami, debatami, expedičným pobytom v prírode, prednáškami predstaviteľov neziskových organizácii, návštevou historicky významných miest a stretnutiami s občianskymi lídrami a autoritami v oblasti vzdelávania. Účastníci sa naučili rozlišovať rôzne štýly líderstva a diskutovali o možnostiach jeho uplatnenia. Počas expedície cez hrebeň hôr a v nasadení vysokých lanových prekážok riešili problémy skupinovej dynamiky a komunikácie. Prvou skúškou nadobudnutých vedomostí bola pre nich príprava komplexného komunitného projektu v detskom domove Náruč v Žiline, kde obnovili maľovku na izbách detí. Kurz sa konal na Slovensku, v Rakúsku, Poľsku a Českej Republike. Študenti navštívili Bratislavu, Martin, absolvovali expedíciu v horách Malej Fatry, pozreli si Krakov, Osvienčim – Birkenau, Wielizcku, pripravili a odviedli komunitný projekt v Žiline a poprechádzali sa ulicami Viedne. Na tvorbe a realizácii World Camp-ov sa významnou mierou podieľala naša partnerská organizácia Outward Bound Slovakia. Inštruktori OB pripravili a zabezpečili pre účastníkov 3-dňovú expedíciu v horách Malej Fatry. |
World Camp USA
Cieľ: | Vzdelávajúci program v oblasti leaderských zručností pre študentov s cieľom podporiť ich v prevzatí zodpovednosti v ich domovských komunitách a umožniť im spoznať iné kultúry. |
Účastníci: | 100 študentov z celého sveta (14 krajín) vo veku15 – 17 rokov |
Partneri: | Orbis Institute USA, Colorado University |
Popis: | Pod záštititou Leadership Institute na Coloradskej Univerzite, David A. French, človek za myšlienkou vzniku Orbis Institute, začal organizovať prvé „world camps“ pre medzinárodných študentov. Boli navrhované ako intenzívne mesačné vzdelávacie programy.
Prvé programy sa konali v rokoch 1996-2002 v spolupráci s Coloradskou Univerzitou. V rokoch 2002 a 2005 sa už konali v réžii Orbis Institute. Programov sa zúčastnilo viac ako 100 mladých ľudí z min. 13 krajín – Kolumbia, Salvádor, Anglicko, Etiópia, Čína, Mexiko, Irak, Mongolsko, Peru, Rusko, Somálsko, USA a Slovensko. Študenti sa vzdelávali pod vedením expertov v rôznych disciplínach (medzinárodné záležitosti, leadership, komunikácia a medzi-kultúrne (cross cultural) tréningy). Naučili sa zásadám leadershipu v historických súvislostiach niekoľkých kultúr, pričom k pripraveným témam pracovali so svojimi rovesníkmi v diskusných skupinách. Súčasťou programu bolo aj budovanie tímu pomocou zážitku v prírodnom prostredí, kde si vyskúšali lanové prekážky a hry zamerané na riešenie problémov. Výstupom programu bola príprava plánu, ktorý integroval získané princípy všeobecného leadershipu a ktorý si môžu preniesť do svojich komunít. |